சிவகிரி மட விவகாரம்! கல்வியை விடுதலைக்கான ஒரு வழியாக ஸ்ரீ நாராயண குரு கருதினார்! – மும்பை உயர் நீதிமன்ற வழக்குரைஞர் சஞ்சய் பாண்டே.

ஸ்ரீ நாராயண குரு

சிவகிரி மடம் அனைத்து அரசியல் கட்சிகளுடனும் நல்ல உறவைப் பேணுகிறது. ஆண்டுதோறும் நடைபெறும் சிவகிரி யாத்திரையின் போது, ​​பல்வேறு அரசியல் கட்சிகளைச் சேர்ந்த தலைவர்களுக்கு யாத்ரீகர்களிடம் உரையாற்ற வாய்ப்பு வழங்கப்படுகிறது. சிவகிரி மடத்தின் வருடாந்திர நிகழ்ச்சிகளில் பிரதமர் நரேந்திர மோதி, மத்திய உள்துறை அமைச்சர் அமித் ஷா, காங்கிரஸ் தலைவர்கள் சோனியா காந்தி மற்றும் ராகுல் காந்தி ஆகியோர் கலந்துகொண்டு யாத்திரிகர்களிடம் உரையாற்றியுள்ளனர்.

கேரள முதல்வர் பினராயி விஜயன்

அந்த வகையில் சிவகிரி மட நிகழ்ச்சிக்கு கேரள முதல்வர் பினராயி விஜயன் அழைக்கப்பட்டார். கேரள முதல்வர் பினராயி விஜயன் 2024 டிசம்பர் 31-ஆம் தேதி வர்கலாவில் உள்ள ஸ்ரீ நாராயண குருவின் சமாதி தளத்தில் 92-வது சிவகிரி மகா சம்மேளனம் துவக்க விழாவில் கலந்துகொண்டு உரையாற்றினார்.

“குருவை சனாதன தர்மத்தின் சின்னமாகக் காட்டுவதற்கான ஒருங்கிணைந்த முயற்சிகள் செய்யப்படுகின்றன. குரு எந்த காலத்திலும் சனாதன தர்மத்தின் பிரசாரகராக அல்லது ஆதரவாளராக இருந்ததில்லை. ஏற்கனவே, அவர் அந்த காலத்தின் புதிய யுகத்திற்கு சனாதன தர்மத்தை மறுவமைப்பதை முயற்சித்தார். சனாதன தர்மத்தின் சாரம் அதன் வர்ணாஸ்ரம முறையில் உள்ளது, இதற்கு குரு தெளிவாக எதிர்ப்பு தெரிவித்தார். குரு ஜாதிவாதத்திற்கு எதிரான நபர் ஆவார். அவருடைய புதிய சமுத்திரம், சமுத்திர விதிகளால் வரையறுக்கப்படவில்லை, ஆனால் அது மக்களின் நலனுக்காக உருவாக்கப்பட்ட ஒரு அமைப்பின் அடிப்படையில் இருந்தது. சமுத்திரத்தில் அவர் எந்தவொரு வகை வேறுபாடுகளையும் செய்யவில்லை.” எல்லைகளுக்குள் தன்னைக் கட்டுப்படுத்திக் கொள்வது தனக்கு எதிரான பாவம்.

ஸ்ரீ நாராயண குருவை சனாதன சமுத்திரத்தின் ஆதரவாளராகக் கருத முடியாது. ‘ஒரு சாதி, ஒரு கடல், ஒரு கடவுள் மக்களுக்கு’ என்ற செய்தியை வழங்கிய குரு சனாதன சமுத்திரத்தின் செய்தித் தொடர்பாளராகவோ அல்லது ஆதரவாளராகவோ இல்லை. சமூகத்தில் புரட்சியை ஏற்படுத்துவதில் குரு முக்கிய பங்கு வகித்தார். வரலாற்றைப் பார்த்தால், சனாதன சமுத்திரம் நான்கு வர்ணங்களின் அமைப்பான வர்ண அமைப்பைப் பின்பற்றுபவர், இது பரம்பரைத் தொழில்களின் அடிப்படையாகும். இது பரம்பரைத் தொழில்களுக்கு பெருமை சேர்க்கிறது. ஆனால் ஸ்ரீ நாராயண குரு என்ன செய்தார்? பரம்பரைத் தொழில்களை விட்டுவிட அவர் அழைப்பு விடுக்கிறார். எனவே, ஒரு குரு எப்படி சனாதன தர்மத்தின் ஆதரவாளராக இருக்க முடியும்? சனாதன தர்மம் என்பது சமூகத்தில் சாதிப் பிரிவை அடிப்படையாகக் கொண்ட வர்ண அமைப்பைப் போன்றது. ஸ்ரீ நாராயண குருவை சனாதன தர்மத்தின் ஆதரவாளராகப் பிரச்சாரம் செய்ய முயற்சிப்பது அவரது செயல்களுக்கும் சாதி பாகுபாட்டிற்கு எதிரான மனிதாபிமான செய்திகளுக்கும் எதிரானது.

“இன்று, மத அடிப்படையிலான வன்முறையின் வரையறைகளுடன் உலகம் போராடி வரும் வேளையில்,  ஸ்ரீ நாராயண குருவின் சிந்தனைகள் இன்னும் பொருத்தமானதாகி வருகின்றன. குருவை அவர் எதிர்த்துப் போராடிய கொள்கைகளின் ஆதரவாளராக சித்தரிக்கும் முயற்சிகள் முறியடிக்கப்பட வேண்டும். குருவை ஒரு மதத் தலைவராகவோ அல்லது துறவியாகவோ மட்டுமே விளம்பரப்படுத்துவதை எதிர்க்க வேண்டும். ஸ்ரீ குருவுக்கு மதமோ சாதியோ இல்லை. சனாதன தர்மத்தின் ஆளும் சித்தாந்தத்தின் காரணமாக, வட இந்தியாவின் கிராமப்புறங்களில் தலித்துகள், பிற்படுத்தப்பட்ட வகுப்பினர் மற்றும் சிறுபான்மையினர் தொடர்ந்து ஒடுக்கப்படுகிறார்கள்,” இவ்வாறு அந்த விழாவில் கேரளா முதலமைச்சர் பினராய் விஜயன் பேசினார்.

கேரளா முதலமைச்சர் பினராய் விஜயனின் இந்த பேச்சுக்கு பதிலளித்த பாரதிய ஜனதா கட்சியின் முக்கிய பிரமுகரும், முன்னாள் மத்திய அமைச்சரும், முன்னாள் கேரள முதலமைச்சருமான வி. முரளீதரன், தமிழக துணை முதல்வர் உதயநிதி ஸ்டாலின் சனாதன தர்மத்தை அவமதித்ததாக குற்றம் சாட்டியுள்ளார்.

R. Sanjay Pandey, Advocate -Mumbai High court.

ஸ்ரீ நாராயண குரு பற்றி கேரள முதலமைச்சர் பினராய் விஜயன் கூறிய கருத்தை நாம் ஆராய்ந்தால், அதில் எந்த தவறும் இருப்பதாக நமக்கு தெரியவில்லை. ஏனென்றால், இந்த விஷயத்தில் உண்மையை தான் அவர் பேசியுள்ளார்.

 19 ஆம் நூற்றாண்டில் கேரளாவில் சாதி அமைப்பு மிகவும் கடுமையானதாகவும் சுரண்டல் நிறைந்ததாகவும் இருந்தது,  அங்கு தாழ்த்தப்பட்ட சாதியினருக்கு கல்வி, கோயில் நுழைவு மற்றும் பொது இடங்களில் உரிமை இல்லை என்பது ஒரு கசப்பான உண்மை.

ஸ்ரீ நாராயண குரு 1855 ஆம் ஆண்டு ஒரு ஈழவ குடும்பத்தில் பிறந்தார். அவர் சமஸ்கிருதம் மற்றும் இந்து வேதங்களைப் படித்து சாதியத்திற்கு எதிராகக் குரல் எழுப்பினார்.

 1888 ஆம் ஆண்டு, அருவிப்புரத்தில் ஒரு சிவலிங்கத்தை நிறுவுவதன் மூலம் பிராமணர்களின் மேலாதிக்கத்திற்கு சவால் விடுத்தார். அவர் கேரளாவில் பல கோயில்களை நிறுவினார்,  அவை வழிபாட்டுத் தலங்களாக மட்டுமல்லாமல்ல; கல்வி மற்றும் சமூக சீர்திருத்த மையங்களாகவும் மாறின. அவரது புகழ்பெற்ற முழக்கம் “ஒரு சாதி, ஒரு மதம், ஒரு கடவுள்” என்பது, சாதியத்தை நிராகரித்து சமத்துவத்தின் செய்தியை வழங்கியது. கல்வியை விடுதலைக்கான ஒரு வழியாகக் கருதிய அவர், பலவீனமான பிரிவினருக்கு முன்னேற்றத்திற்கான வாய்ப்புகளை வழங்கும் பள்ளிகளை நிறுவினார். அவரது இந்த முயற்சிகள் சமூகத்தில் ஒற்றுமை, சமத்துவம் மற்றும் கூட்டு உணர்வை ஊக்குவித்தன. ஸ்ரீ நாராயண குரு தீண்டாமை மற்றும் சாதியத்திற்கு எதிராக தீவிரமாகப் போராடினார், ஒடுக்கப்பட்ட வர்க்கங்களிடையே சுயமரியாதை மற்றும் கண்ணிய உணர்வை ஏற்படுத்தினார். சாதி அமைப்பை ஒழிப்பதற்காக சாதிகளுக்கு இடையேயான விருந்து நிகழ்ச்சிகளை அவர் ஊக்குவித்தார், மேலும் சமூகத்தில் சமத்துவம், கல்வி மற்றும் ஒற்றுமையை அடிப்படையாகக் கொண்ட ஒரு சமூகத்தை உருவாக்க முயன்றார்.

அவர் ஒரு சிறந்த சமூக சீர்திருத்தவாதி மட்டுமல்ல, ஒரு தத்துவஞானி மற்றும் கவிஞரும் கூட. “ஆத்மோபதேஷ் சதக்” மற்றும் “தெய்வ தசகம்” போன்ற அவரது எழுத்துக்கள் சாதியத்திற்கு எதிரான அவரது கருத்துக்களை தெளிவாக வெளிப்படுத்துகின்றன. குரு அத்வைத வேதாந்தக் கோட்பாட்டை ஏற்றுக்கொண்டு, அதை சமூக சீர்திருத்தத்திற்கான அடிப்படையாக முன்வைத்தார், அதில் அனைத்து மனிதர்களும் ஒரே உலகளாவிய கொள்கையை அடிப்படையாகக் கொண்டுள்ளனர். “ஒரு சாதி, ஒரு மதம், ஒரு கடவுள் மனிதனுக்கு” என்ற அவரது முழக்கம் சமத்துவம் மற்றும் ஒற்றுமையின் அடையாளமாக இருந்தது. அனைத்து சாதியினருக்கும் கோயில்களைத் திறப்பதை ஆதரித்த ஸ்ரீ நாராயண குரு, வழிபாட்டு உரிமை எந்த குறிப்பிட்ட சாதியினருக்கும் மட்டும் மட்டுப்படுத்தப்படாமல் பார்த்துக் கொண்டார். அவரது கருத்துக்கள் சமூக நீதி மற்றும் சமத்துவத்திற்கான இயக்கங்களுக்கு உத்வேகம் அளித்தன. அவர் பெரியாரைப் போல ஒரு நாத்திகரும் அல்ல, சனாதன தர்மத்தை எதிர்க்கவில்லை, ஆனால் பிராமண ஆதிக்கத்தை முடிவுக்குக் கொண்டுவருவதற்கும் சமூக நீதிக்கும் தனது வாழ்நாள் முழுவதும் பாடுபட்டார்.

ஸ்ரீ நாராயண குரு 1903 ஆம் ஆண்டு ஸ்ரீ நாராயண தர்ம பரிபாலன யோகம் (SNDP யோகம்) மற்றும் சிவகிரி ஆசிரமத்தை நிறுவினார், இது இப்போது ஈழவ சமூகத்தின் முக்கிய யாத்திரைத் தலமாக மாறியுள்ளது. ஸ்ரீ நாராயண குரு நவீன தென்னிந்தியாவின் ஒரு சிறந்த சமூக சீர்திருத்தவாதி. அவர் சாதியத்தின் ஆழமான வேர்களைத் தாக்கினார். மகாத்மா காந்தி, ரவீந்திரநாத் தாகூர் போன்ற தலைவர்களிடமும் அவர் செல்வாக்கு செலுத்தினார். காந்திஜி அவரை ஒரு “சரியான மனிதர்” என்றும் இந்தியாவின் ஆன்மீக மரபின் உண்மையான பிரதிநிதி என்றும் அழைத்தார். அவரது மத சீர்திருத்த இயக்கம் கேரளாவில் இடதுசாரி இயக்கத்திற்கு ஒரு முற்போக்கான அடித்தளத்தை வழங்கியது.

கேரள மக்கள் தொகையில் ஈழவர் சமூகத்தினர் 23% பேர், அவர்கள் இதர பிற்படுத்தப்பட்ட வகுப்பினர் (ஓபிசி) என வகைப்படுத்தப்பட்டுள்ளனர். இந்த சமூகத்தினர் பொதுவாக இடது ஜனநாயக முன்னணியின் பாரம்பரிய வாக்காளர்கள். இந்தச் சமூகம் மத நம்பிக்கைகளைக் கொண்டுள்ளது, ஆனால் சடங்கு, சாதி மற்றும் பிராமண ஆதிக்கத்தை எதிர்க்கிறது. உதாரணமாக, ஸ்ரீ நாராயண தர்ம பரிபாலன யோகா ராம மந்திர் அபிஷேகத்தை வரவேற்றது, ஆனால் பின்னர் சிவகிரி மடத்தின் தலைவரான சுவாமி சச்சிதானந்தா, அயோத்தியில் நடைபெறும் அபிஷேக விழாவில் இருந்து விலகி இருக்க முடிவு செய்தார். சுவாமி சச்சிதானந்தாவும் மடாலயத் தலைமையும் தங்கள் செல்வாக்கு மிக்க பதவியைப் பயன்படுத்தி முக்கிய கோயில்களில் பிராமணர்களின் ஆதிக்கத்தை எதிர்த்தனர். கோயில்களில் பிராமணர்களின் ஏகபோகத்தை அவர் கேள்வி எழுப்பினார், மேலும் சட்டையைக் கழற்றுவது போன்ற நடைமுறைகளை விமர்சித்தார், அது மோசமான நடத்தை என்று கூறினார். சுவாமியின் கருத்தைத்தான் கேரளா முதலமைச்சர் பினராயி விஜயனும் தனது பேச்சில் குறிப்பிட்டுள்ளார்.

மதம் குறித்து வெளியிடப்படும் எந்தவொரு அறிக்கையிலும் சர்ச்சையை ஏற்படுத்தி அரசியல் ஆதாயம் பெற ஆர்.எஸ்.எஸ் முயற்சிக்கிறது. பாஜகவைத் தவிர மற்ற அனைத்துக் கட்சிகளும் சனாதன-இந்து மற்றும் முஸ்லிம் திருப்திக்கு எதிரானவை என்று சங்கம் குற்றம் சாட்டுகிறது. நாடு முழுவதும் அமைப்புகள், பிறந்தநாள் கொண்டாட்டங்கள், கோயில்கள் மற்றும் பீடங்கள் மூலம் ஆர்.எஸ்.எஸ் மற்றும் பாஜகவால் மத துருவப்படுத்தல் மேற்கொள்ளப்பட்டுள்ளது. கேரளாவில், மத அமைப்புகள், நிறுவனங்கள் மற்றும் மதத் தலைவர்களை பாஜக தனது செல்வாக்கின் கீழ் கொண்டுவர முயற்சிக்கிறது. அவர்கள் பல சமூக சீர்திருத்தவாதிகளை தங்கள் இந்துத்துவா நிகழ்ச்சி நிரலின் ஒரு பகுதியாக ஆக்கி, அவர்களை சனாதனிகள் என்று அழைத்தனர். பாஜக எப்போதும் உயர் சாதியினரின் ஆதரவைப் பெற்றுள்ளது, இப்போது அது ஈழவ சமூகத்திலும் தனது தளத்தை வலுப்படுத்த முயற்சிக்கிறது. இந்து மத சமூக சீர்திருத்தவாதிகள் அவ்வப்போது இந்து மதத்தின் பழக்கவழக்கங்கள், மூடநம்பிக்கைகள் மற்றும் சாதியத்தை விமர்சித்தனர். அக்கால மதத் தலைவர்களிடமிருந்து அவர் எதிர்ப்பைச் சந்திக்க வேண்டியிருந்தது. இந்த சர்ச்சையில், இப்போது பிராமணியத்தையும் சாதியத்தையும் நேரடியாக விமர்சிக்கும் கம்யூனிஸ்டுகள் மத விரோதிகள், ஸ்தாபன விரோதிகள் மற்றும் இந்து விரோதிகள் என்று பிரச்சாரம் செய்யப்படுகிறார்கள்.

ஸ்ரீ நாராயண தர்ம பரிபாலன யோகம் ஈழவ சமூகத்தின் முதன்மையான அமைப்பாகும். கேரள அரசியலில் இது முக்கிய பங்கு வகிக்கிறது. ஸ்ரீ நாராயண குரு பற்றிய கேரளா முதலமைச்சர் பினராயி விஜயனின் கருத்து மத துருவப்படுத்தலுக்கு பாஜக பயன்படுத்துகிறது.

ஸ்ரீ நாராயண தர்ம பரிபாலன யோகத்தின் தலைவர் வெள்ளப்பள்ளி நடேசன் ஆளும் அரசாங்கங்களை ஆதரிக்கிறார், ஆனால் அவரது மகன் துஷார் வெள்ளப்பள்ளி பாஜகவை ஆதரிக்கிறார். எஸ்என்டிபி யோகத்தில் அதிகரித்து வரும் பாஜக ஆதரவாளர்களின் எண்ணிக்கை சிபிஐ(எம்) இன் கவலையை அதிகரித்துள்ளது. இந்த பிரச்சினையை அரசியல் ஆதாயத்திற்காக பாஜக பயன்படுத்த விரும்புகிறது. சமீபத்திய மக்களவைத் தேர்தலில், இடதுசாரிகளின் கோட்டைகளாக இருக்கும் சில இடங்களை பாஜக வென்றது.

பாஜக நாயர் சர்வீஸ் சங்கத்துடன் கைகோர்த்து பினராயி விஜயனுக்கு எதிராக பிரச்சாரம் தொடங்கியுள்ளது. மரபுகளில் மாற்றம், மத விமர்சனம், சட்டையின்றி கோவிலுக்கு நுழைவதை மோசமானது என கூறியதற்காக பினராயி விஜயன் விமர்சிக்கப்படுகிறார். ஆர்எஸ்எஸ் மற்றும் பாஜக ஈழவ சமூகத்தை தங்களின் பக்கம் ஈர்க்க முயற்சிக்கின்றன. கேரளாவின் முற்போக்கான மதிப்புகளுடன் ஒத்த கருத்துக்கள் கொண்டவர்கள் விமர்சிக்கப்படுகின்றனர். சிவகிரி மடம் இன்னும் தனது நிலைப்பாட்டை தெளிவுபடுத்தவில்லை. அவர்களின் மௌனத்திற்கு அரசியல் ஆதாயங்கள், மத வேறுபாடுகள் மற்றும் பல காரணங்கள் இருக்கக்கூடும், இது கவலைக்குரிய விஷயம்.

Sivagiri Mutt Affair! Sri Narayana Guru considered education as a means of liberation! – Mumbai High Court Advocate Sanjay Pandey.

The Shivagiri Math maintains good relations with all political parties. During the annual Shivagiri pilgrimage, leaders from various political parties are given the opportunity to address the pilgrims. In recent years, prominent leaders such as Prime Minister Narendra Modi, Home Minister Amit Shah, and Congress leaders Sonia Gandhi and Rahul Gandhi have addressed the pilgrims. This year, Vijayan was invited to participate in the Shivagiri Math’s program.

Accordingly, Kerala Chief Minister Pinarayi Vijayan attended the inauguration ceremony of the 92nd Shivagiri Pilgrimage on December 31, 2024, at the samadhi (final resting place) of Shri Narayana Guru in Varkala. Speaking at a gathering held at the samadhi regarding the Shivagiri pilgrimage, Vijayan stated, “There is an organized attempt to portray Guru as a symbol of Sanatana Dharma. Guru was never a propagator or practitioner of Sanatana Dharma. On the contrary, he sought to reconstruct Sanatana Dharma for a new era of that time.” Vijayan further said, “The essence of Sanatana Dharma lies in its Varna-Ashrama system, which Guru explicitly opposed. Guru stood firmly against casteism. His religion for the new age was not defined by conventional religious doctrines but was based on practices aimed at the welfare of the people, without any discrimination in matters of faith. To confine him within the framework of Sanatana Dharma would be a grave injustice to his legacy.”

Vijayan said, “Shri Narayana Guru cannot be seen as a proponent of Sanatana Dharma. Guru, who championed the principles of ‘One Caste, One Religion, and One God for all,’ was neither a spokesperson nor a supporter of Sanatana Dharma. Guru played a pivotal role in bringing about reforms. If you examine history, you will understand that Sanatana Dharma is synonymous with or inseparable from the Varna-Ashrama system, which is based on the Chaturvarnya hierarchy. It glorifies hereditary professions. But what did Shri Narayana Guru do? He called for the rejection of hereditary professions. How, then, can Guru be a proponent of Sanatana Dharma?” He added, “In today’s world, where definitions based on religious violence are being crafted, Shri Narayana Guru’s teachings remain profoundly relevant. Guru fought against these very ideas, and attempts to portray him as their supporter must be firmly opposed. Efforts to project Guru solely as a religious leader or saint must be resisted. Guru belonged to no specific religion or caste.”

In his speech, Vijayan condemned the ongoing efforts to assimilate social reformer Shri Narayana Guru into the fold of Sanatana Dharma. He stated that Sanatana Dharma is synonymous with the Varna-Ashrama system, which forms the foundation of caste-based divisions in society. Vijayan argued that portraying Shri Narayana Guru as a proponent of Sanatana Dharma contradicts Guru’s lifelong work to eradicate caste-based oppression and his humanistic message. Vijayan stated that the revered social reformer Shri Narayana Guru should not be associated with Sanatana Dharma. He emphasized that Guru’s teachings and actions were aimed at establishing equality in society and opposing caste discrimination, principles that are inconsistent with the tenets of Sanatana Dharma. He further remarked, “Sanatana Dharma, which is entrenched in power, perpetuates ongoing atrocities against Dalits, backward classes, and minorities in rural areas of North India.”  This statement provoked a strong reaction, with former Union Minister and BJP leader V. Muraleedharan accusing the Kerala Chief Minister of insulting Sanatana Dharma, drawing parallels to Tamil Nadu’s Deputy Chief Minister Udhayanidhi Stalin’s earlier comments on the subject.

-R,Sanjay Pandey, Advocate – Mumbai High court.

Factually, there in nothing wrong in what CM Vijayan said. The caste system in 19th-century Kerala was extremely rigid and exploitative. The Hindu society was divided into various caste groups, with Brahmins occupying the highest position, while lower castes faced severe discrimination. Communities like the Ezhava caste were denied access to education, entry into temples, and public spaces. They lived in extreme poverty and degrading conditions. It was in this oppressive environment that Shri Narayana Guru was born in 1855 in the small village of Chempazhanthy in Kerala, into an Ezhava family. From a young age, Guru exhibited exceptional intelligence and a deep spiritual inclination. Despite societal restrictions, he studied Sanskrit and Hindu scriptures, which were considered forbidden for his community. Guru firmly believed that divinity is inherent in all human beings and is not dependent on caste or religion. His teachings and actions directly challenged the entrenched caste discrimination of his time.

In 1888, Shri Narayana Guru openly challenged Brahmin dominance by consecrating a Shiva Lingam on the banks of the Aruvippuram River. At the time, only Brahmins were considered authorized to establish temples, but by performing this ritual himself, Guru asserted that spirituality was universal and not confined to any single caste. When the act of consecration by a non-Brahmin faced widespread opposition, Guru clarified that the idol represented “Ezhava Shiva, not Brahmin Shiva,” highlighting the plight of the oppressed Ezhava community. Following this groundbreaking event, he went on to establish several temples across Kerala. These temples were not just places of worship but also centers for education and social reform. His famous slogan, “One Caste, One Religion, One God for All,” became a rallying cry against caste-based divisions and emphasized the inherent divinity and equality of all human beings. Guru played a pivotal role in transforming a society steeped in casteism and untouchability into a more progressive one. Decades before organized temple-entry movements and equality proclamations, in 1888, he enabled oppressed communities to access temples, marking a significant milestone in the fight for social justice.

Shri Narayana Guru regarded education as a powerful tool for liberation. He established schools and urged people to pursue education, breaking the barriers of caste discrimination. In doing so, he provided marginalized communities with opportunities for economic and social advancement. Through temples, he also set up libraries and reading rooms, ensuring access to knowledge for all. These initiatives democratized education and fostered unity and a sense of community within society. Guru actively campaigned against untouchability and caste-based restrictions. He instilled a sense of self-respect and dignity among the oppressed, encouraging them to shed feelings of inferiority and unite in the fight for their rights. He advocated for inter-caste dining, which was considered taboo at the time, as a way to dismantle caste barriers. His efforts were aimed at breaking down the walls of orthodoxy and creating a more inclusive and equitable society.

Shri Narayana Guru was not only a social reformer but also a great philosopher and poet. His writings promoted universal values such as compassion, equality, and justice. Works like “Atmopadesa Satakam” (One Hundred Verses of Self-Instruction) and “Daiva Dashakam” (Ten Verses to God) clearly conveyed his message against caste discrimination. His philosophy was all-encompassing. Drawing from Advaita Vedanta, he adapted it to suit the social and political realities of his time. He asserted that all human beings are founded on the same universal principle, creating a spiritual foundation for social reform. Guru’s teachings in Kerala are recognized as a unique interpretation of Advaita Vedanta, linking spirituality with social transformation. Advaita, meaning “non-duality,” holds that the ultimate reality or Brahman is singular and unchanging, and the individual soul (Atman) is one with this universal essence. Guru emphasized that “ignorance” creates the illusion of duality, or Dvaita, leading to divisions based on caste, religion, and other identities. He encouraged opening temples to all castes, breaking down barriers and promoting inclusivity. Guru’s teachings and actions laid the groundwork for a more egalitarian and harmonious society. Shri Narayana Guru’s efforts sowed the seeds of transformative values in Kerala society and beyond, with support extending into religious and spiritual domains. His movement instilled confidence in the Ezhava community and other marginalized groups to integrate into the mainstream. Over time, his ideas inspired broader movements for social justice and equality.

Shri Narayana Guru was a great social reformer of modern South India. He made a powerful attack on the deeply entrenched caste system in Indian society. As a spiritual leader, philosopher, and visionary, Narayana Guru became a beacon of hope, especially for the marginalized communities in Kerala. His work initiated a social and cultural renaissance in his region. In 1903, Shri Narayana Guru established the Shri Narayana Dharma Paripalana Yogam (SNDPC Yogam) to promote the educational and social advancement of oppressed castes. Guru, who established the Shivagiri Ashram a century ago, is regarded as one of Kerala’s leading social reformers. However, when he saw that instead of working on a broader scale, the SNDPC Yogam was increasingly becoming an organization dominated by the Ezhava community, he grew disillusioned. After a decade, he distanced himself from the organization. The Shivagiri Ashram, established by Guru and where his samadhi is located, is now considered the major pilgrimage site for the Ezhava community. Despite his withdrawal from the organization, Guru’s vision and contributions continue to inspire and shape the social landscape of Kerala.

In opposition to the prevailing caste-based dominance, Shri Narayana Guru articulated a broad and inclusive philosophy and is influence was not limited to the lower castes; many enlightened thinkers and upper-caste leaders understood and embraced his philosophy, adopting it to bring about change. Leaders like Mahatma Gandhi and Rabindranath Tagore were also deeply influenced by him. After meeting Guru, Gandhi referred to him as a “complete man” and a true representative of India’s spiritual tradition. Shri Narayana Guru’s place in history is secure as one of the greatest reformers, whose teachings continue to inspire social justice and equality.

Unlike Periyar, Narayana Guru was not an outright atheist. He did not completely reject Sanatana Dharma but firmly opposed the monopolization of worship by a select few. He believed that spirituality and the right to worship should be accessible to all, irrespective of caste. Guru worked to dismantle Brahmanical monopoly and ensure that the spiritual path was equally available to all communities. Leftist movements view him primarily as a social reformer. His work provided a progressive foundation that aligned with and enriched the leftist movement. The religious reformist movement spearheaded by Guru created an environment conducive to progressive ideals and social change, making him a bridge between spirituality and the fight for equality. The Ezhava community, which makes up 23% of Kerala’s population, is classified as an Other Backward Class (OBC). Traditionally, they are considered supporters of the Left Democratic Front (LDF) led by the Communist Party of India (Marxist), though some votes do go to the United Democratic Front (UDF). Within the community, many people adhere to religious beliefs but oppose rituals, casteism, and Brahminical supremacy.

An example of this is when the Shri Narayana Dharma Paripalana Yogam welcomed the consecration ceremony for the Ram temple, while the head of the Shivagiri Ashram, Swami Sachidananda, decided to stay away from the Ayodhya consecration ceremony. The leadership of the Ashram has consistently used its influence to oppose the “Brahminical dominance” in priesthood practices in major temples. They have criticized the practice of limiting priest positions to the Brahmin community in larger temples. Swami Sachidananda expressed his opinion during an event, saying, “The cruel practice of making men remove their shirts before entering the temple must be abolished. This practice, which originally served to check if upper-caste people were wearing the poonool (sacred thread), continues in temples today. The Shri Narayana Society wants to change this tradition.” Kerala’s Chief Minister, Pinarayi Vijayan, also supported Swami Sachidananda’s viewpoint, stating that such actions align with Narayana Guru’s tradition and would bring about social change.

At various times, within the Bhakti movement and through religious reformers, critiques were made of the rituals, superstitions, Brahminical practices, and casteism in Hinduism, each in their own way. These reformers, through their writings and speeches, created their own supporters, devotees, and sects. The actions of these reformers often disturbed the religious authorities of the time, resulting in resistance. However, today, making statements about religion has become a successful formula for the RSS to stir up debates and exploit them for political gain. In this manner, all parties except the BJP are often labeled as “anti-Sanatana-Hindu” and “appeasing Muslims.”

Religious polarization is carried out by taking control of organizations, festivals, temples, and seats of power in various communities. Communists, who take a firm stance against Brahmanism, casteism, and other issues, are being propagandized as “anti-religious,” “anti-establishment,” and “anti-Hindu.” In Kerala, the BJP is aggressively working to draw religious organizations, institutions, and spiritual leaders into its fold. Some sections of society that have historically followed religious orders are now turning toward Hindutva. Many social reformers have been hijacked by the RSS and the BJP in this manner. The BJP is attempting to establish its base within the Ezhava community. The party already has significant support from upper-caste Hindus.

The main organization of the Ezhava community, the Shri Narayana Dharma Paripalana Yogam (SNDP), holds political influence. The BJP is using Kerala Chief Minister Pinarayi Vijayan’s statement about Sri Guru to target the CPI(M) and exploit religious polarization. In the recent Lok Sabha elections, the LDF suffered defeats in several areas, and the BJP emerged victorious in what were considered leftist strongholds. Vellappally Natesan, the president of the Shri Narayana Dharma Paripalana Yogam, has supported the ruling governments in Kerala. However, his son, Tushar Vellappally, who is the national president of the political wing of the SNDP, supports the BJP. The open presence of BJP supporters within the SNDP is now proving to be detrimental to the left-wing political coalition (LDF).

Currently, the BJP has found an issue handed to them on a plate. They have started criticizing Chief Minister Pinarayi Vijayan in collaboration with the Nair Service Society, a high-caste organization. Naturally, the issues raised are the same old ones: “Why insist on changing traditional customs? Why isn’t there criticism of the traditional practices of other religions? What right do they have to call traditions ‘evil,’ and so on?” However, as part of their strategy to enter Kerala and in preparation for elections, the RSS is attempting to bring the Ezhava community closer, while targeting those who follow progressive social reformers.

The muth is well aware of it’s political influence, but it has not yet revealed its full political stance. This could likely be due to the political-religious contradictions within the group and the need for political gains, financial backing and facilities, which is concerning.

-R,Sanjay Pandey, Advocate – Mumbai High court.

Leave a Reply